Poniesie nas wiatr…moja francuska playlista oczywista

Tak, zdecydowanie muzyczka pop w tym kraju zwykle urzeka mnie, nie mam na myśli oczywiście zdegenerowanego brzęczenia syntezatorkami w arabskim disco zwanym raj,
do takiego raju mi jak najdalej… biega mi o pop francuski ambitniejszy, i to są cudne brzmienia przynajmniej w warstwie muzycznej, chociaż tekstowo i też bywa często nieźle.

P1050492p1040938

 

Mój brat cioteczny był DJ weekendowym na częstochowskich wioskach, drugi gra w kapeli amatorskiej, zaś ja w Brytanii pokój o BritDidżeja wynajmowałem i muzyka towarzyszy mi na codzień… od wisznuickich mantr do Sepultury, a pomiędzy nimi coś dla Was dzisiaj przygotowałem, bo jednak zima to ponurość nieco i rozgrzewka wskazana.

Otóż zrozumiałem jakiś czas temu, mimo iż to żadne odkrycie,
dlaczemu taka pikna i urocza muzyczka  francuska, irlandzka czy hiszpańska jest :
bo przecież oparta na folku, wywodzi się z muzyki etnicznej. Tylko, albo aż tyle, po prostu… Pobrzmiewają tu wyraźnie echa bardów, minstreli i trubadurów. Tradycja po prostu, nieskomplikowane pamparam ale ma energię, i to mnie kręci. A Was ?

Franki śpiewają wyraźnie, aż miło posłuchać…no czy jest ładniejszy język w Europie zachodniej ? Kawałki wpadają w ucho, zapraszam do słuchania i rozsmakowywania się i miłych dreszczy ponieważ how veeery French i aż się chce żyć – mimo lekkiej paranoi stanu wyjątkowego który ma być przedłużony nawet, bo nierząd francuski tak zechce…
Czyż nie ? No to jadziem  :

Na początek, piosnka radosna o optymistycznym, pozytywnym i jakby pacyfistycznym przesłaniu :

Czyli „życzymy Wam całego szczęścia na świecie” ( On vous souhaite tout le bonheur du Monde ) Sinsemillia : Jest w tym ta południowa radość życia, skoczna gitarra, L’amour a jakże i Słońce i…

Kawałek kolejny jest tu kultowy, mimo iż mroczny nieco, kręcony nad Oceanem, stara kapela śpiewa jakby filozoficznie że…wszystko zniknie i poniesie nas wiatr ( Le vent nous portera) :

Teraz bardzie filuternie i wesolutko bo Zaz zapewnia nas
iż „Ani tak ani nie” i bawi się z nami w wyliczankę  i informuje że woli góry nad morzem a w koncu pójdzie piechotą…wspaniałym głosem o zdartej barwie, przywodzącej nieco na myśl Edith P. I z koncertu w wersji specjalnej i długaśnej bo spektakl byc musi. A głos dziewczyna ma :

Teraz bardziej melancholijnie, chyba kręcone gdzieś na północy brrr, Francuzeczka Emily snuje się po lesie, przyrodzie i to bez stanika chyba, dramat egzystencjalny jest ale dba o kontakt z podłożem i o czakramy stóp, w końcu bidula się ulula na plaży i jest o innym końcu świata, ale też uroczo :

A teraz też ciekawie- bo kobieta dojrzała i sceneria  jakby teatralna, gitara w stylu gotyk rocka- Claire śpiewa o nieskończenie małym i jest jeden z moich ulubionych Frencz aktorów czyli Denis Lavant ( np genialna rola w „Holy Motors” ), tutaj jako znudzony olbrzym :

Teraz miejsce dla dwóch Panów :
Feloche w uroczym Silbo czyli relacja z podróży po Kanaryjskich – Gomera, obłędnie cudne widoczki ( a tu we Francji mamy bardzo podobne, na drodze prowadzącej do Hiszpanii wzdłuż śródziemnomorskiego wybrzeża ) – jest takie miejsce gdzie ludzie mowią jak ptaki :

i Bertrand Belin sympatycznie przynudza o ulewie :

A na koniec znowu rockerka Claire Diterzi o północnoafrykańskich korzeniach –  ze skoczną pioseneczką którą usłyszałem w radiu z rok temu, i która wdzięcznie brzęczała mi między uszami aż w końcu ustaliłem jej Autorkę – i to dla samej  piosenki bo clip officiel do niej jakby brak,no ale warto i szczęśliwego weekendu życzę Państwu, barrrdzo serdecznie !

„Arabska księżniczka” urzeka orientalnym rytmem: La princesse Arabe… nazywałeś mnie różą pustynną :

 

2 uwagi do wpisu “Poniesie nas wiatr…moja francuska playlista oczywista

Skomentuj

